LÄSARMAIL OM SJÄLVKÄNSLA

Jag får ofta mail av er läsare om självkänsla och hur man går lycklig genom livet. Jag svarar på allt så fort jag hinner men tänkte dela med mig av ett av mailen.

 

Hej Lisa!

Jag har följt din blogg i några månader, genom upp och nedgångar och är så imponerad över hur du alltid reser dig upp om du faller, hur du tror på dig själv. Har du alltid haft en inre grundtrygghet,  en sorts bas av självkänsla, eller är det något du fått kämpa för att skapa? Vilka råd skulle du ge någon när det gäller att bygga stark självkänsla och inre trygghet? Vad ger du dig själv om du har en dålig dag då du känner dig låg eller otillräcklig? Vore jättespännande att ta del av dina tankar kring detta! Kanske ett tips för ett blogginlägg rent av? 🙂

Bamsekram och trevlig helg! 

/Petra

Hej Petra och tack för ditt mail.

Jag är en glad prick som tror på mig själv. Så har det alltid varit. Men självklart har även vi smilefransar dåliga dagar.

Om vi ska börja med självkänsla och inre trygghet så är nyckeln för mig att inte jämföra mig med andra. Man hör det hela tiden men det är så sant. Det fungerar! Jag har tagit bort alla fitspo-konton från min instagram och jag har valt att koncentrera mig på det som jag tycker om hos mig själv. Både fysiskt och psykiskt. Jag lägger energi på det jag är bra på. Som att prata inför folk, sälja, skoja och styla. Jag ser det vackra i spegeln. Som mina stora ögon, smala fingrar och mina långa ben.

Min självkänsla och mitt självförtroende stärks som mest då jag gjort någonting jag var lite rädd eller orolig för innan. Så som ett nytt frilansjobb jag inte är helt säker på hur jag ska klara av eller rent av att ta en spruta.

Att kunna skoja om sig själv och erkänna sina brister är också ett bra knep. Jag skojar ofta om min stora haka eller om jag har fått någon extra finne för att inte andra ska hinna göra det före mig. Det ger mig övertag över mina ”brister”.

Det är även viktigt att omge sig av människor som strävar åt samma håll som dig. Jag håller mig t.ex borta från plastikoperationer och förespråkar att hitta trygghet i det skal man skapats i. Därför omger jag mig av vänner som känner samma. Som uppmuntrar att vara stolt över sig själv och som kan skoja om sina egna brister så gott som hylla sina styrkor. Återigen: Både fysiskt och psykiskt. Vi är ju för sjutton helt awsome och vi är värda att både säga det själva och höra det från andra.

När jag har en dålig dag, vilket jag absolut har ibland och haft ganska många på senaste tiden, så ser jag till att hitta på någonting. Träna, ta en kaffe med en vän på stan eller åker hem till familjen. Att vara ensam när man är nere är aldrig bra och det slutar ofta i tårar. Mina svagheter är stress och prestationsångest. När jag känner stress-hjärtklappningen smyga sig på så skriver jag en lista på det jag behöver göra och sorterar upp allt. Det fungerar alltid. Däremot prestationsångesten är svår att bli av med. När den smyger sig på har jag inget skyddsnät. Oftast kommer det när jag är ensam hemma och har för mycket tid att tänka. Det enda som fungerar då är en kram och varma ord från någon man älskar och tror på.

Summa:

Jämför dig inte med andra.
Våga skoja om dina egna brister.
Lägg energi på dina styrkor.
Var inte ensam när du mår dåligt.

lisa anckarman outfit

You might also like

Hedda Dibinger - work it Sandra Lindahl - En hårsmån ifrån doktorn Sponsored - Frossa i lyxiga varumärken, till galen rabatt! Keela - BRA SUPPORT <3 Sponsored - Dagens mest populära kampanjer BYGISELA - WHAT'S UP?!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *